Blog

Be prepared - juni 2021

“Be prepared”

De arbeidsmarkt is continu in beweging. Niet alleen ingegeven door afwisseling van hoog-en laagconjunctuur, maar vooral ook door de steeds snellere technologische ontwikkelingen. En de huidige perikelen rondom het coronavirus veroorzaken ook weer nieuwe inzichten over hoe we met de factor arbeid om moeten gaan.
Het wordt steeds meer duidelijk dat het beeld dat geschetst wordt in het “Future of Jobs Report 2018” realiteit wordt. Hierin wordt onder andere aangegeven dat in 2030 90% van de banen digitale skills vereisen van de medewerker.
Ook is bekend dat veel van de huidige beroepen over een aantal jaren niet meer bestaan en er op dat moment compleet nieuwe banen op de arbeidsmarkt zichtbaar zijn.
Een lastige opgave voor het onderwijs: welke vakken moeten hogescholen en universiteiten op welke manier doceren zodat de afgestudeerden rimpelloos van de theorie naar de praktijk kunnen overstappen?
Naast deze reeds in gang gezette ontwikkeling van steeds meer automatisering, versnelde technologische ontwikkelingen en globaliseringstrend, zien we ook iets anders dan alleen aandacht voor deze zogenaamde “hard skills”.
Tegelijkertijd zien we een beweging in de arbeidsmarkt dat ook “soft skills” steeds belangrijker worden. En hoe verhouden deze soft skills zich dan met de hard skills?
Het is geen kwestie van belangrijker zijn van de ene of de andere soort skills, maar wel kun je stellen dat de soft skills ervoor zorgen dat de hard skills waardevoller worden.
En dus is een juiste balans tussen deze twee vormen van skills een basisvoorwaarde om als bedrijf met alle omstandigheden om te kunnen gaan. En succesvol te blijven. 
Maar ook om als sollicitant en werknemer succesvol te kunnen zijn op de arbeidsmarkt.
Dus het ontwikkelen, bijhouden en versterken van de soft skills mag niet ondergesneeuwd raken door alle, ook belangrijke, automatiseringsvraagstukken.
Aan welke soft skills moeten we dan denken?
Onderstaand volgen er 10 met een grote impact:

  1. Feedback kunnen en durven geven én ontvangen
  2. Goed luisteren
  3. Communicatieve vaardigheden
  4. Creativiteit
  5. Proactief zijn
  6. Emotionele intelligentie
  7. Klantgerichtheid
  8. Aanpassingsvermogen
  9. Resultaatgerichtheid
  10. Leergierigheid


Het zijn geen wereldschokkende constateringen maar in de praktijk blijkt dat aan veel van deze punten meer aandacht gegeven kan worden.
Dus voor zowel de werkgever die op zoek is naar een nieuwe medewerker, als voor de sollicitant die op zoek is naar een nieuwe baan geldt: be prepared!

Recente berichten

“Be prepared”
17-06-2021
Hans heeft deze maand een interview met Twentevisie B.V.
4-03-2021
Feiten & Fabels over Werving & Selectie Bureaus
18-02-2021

The next step

Toe aan een nieuwe stap in je carriére? Zet hem hier en vind een baan waarbij je echt het verschil kunt maken, met volop uitdaging en collega's die met open armen ontvangen.

Schrijf je in!

Inschrijven
Talent Recruit gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.